Românul care a salvat sute sau chiar mii de piloți cu invenția sa: industria aviatică, datoare lui Anastase Dragomir
Puțini oameni știu că Anastase Dragomir a fost românul care, cu a sa invenție, a salvat mii de piloți în întreaga lume. Află cum a inovat acesta industria aviatică, tehnologie din prezent la baza căreia se află ideea românului.
Anastase Dragomir intra în istoria științei și a tehnicii la nivel mondial după ce a reușit să inventese scaunul ejectabil, un sistem prin care piloții avioanelor să se poată salva, în cazul unei prăbușuri. Românul se naște în data de 6 februarie 1896 la Brăila, provenind dintr-o familie cu șase copii.
Acesta urmează studiile primare în orașul natal, după care se hotărăște să efectueze studiile universitare ale Politehnicii, fiind pasionat de aviație. După ce finalizează școlarizarea, acesta pleacă la Paris unde este angajat în cadrul mai multor uzine de avioane.
În tot acest timp, românul s-a gândit cum să perfecționeze un sistem cu ajutorul căruia, atât pasagerii cât și piloții aflați într-o aeronavă să poată fi salvați în caz de accident. Acesta pune bazele proiectului său în anul 1928, în Franța.
La scurt timp depune cererea de brevet care purta titlul Nouveau système de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aérienne”. Acesta nu a lucrat singur la proiect, ci alături de românul Tănase Dobrescu. Din brevetul respectiv care este obținut în luna aprilie a anului 1930 reiese că acest sistem este unul de parașutare din „aparatele de locomoție aeriană”.
Scaunul ejectabil, invenția cu care românul a salvat mii de piloți în lume
Astfel, „fiecare pasager având o parașută proprie care permite, în momentul critic, eliberarea acestui ansamblu de avion, astfel încât parașuta, împreună cu pasagerul instalat pe scaun, să treacă printr-o deschizătură a podelei”.
Chiar dacă la început, invenția nu a beneficiat deloc de succes, după mai multe insistențe, Anastase Dragomir reușește să obțină o finanțare pentru proiectul său. Acest sistem era foarte costisitor la acea vreme, ajungând să fie construit în anul 1929.
Primul experiment al cabinei catapultate a avut loc în același an, în apropiere de aeroportul Orly, Paris. Această cabină a fost montată pe un avion Farman pilotat de Lucien Bossoutrot, fiind cel care deținea recordul unui zbor fără escală.
Acest experiment se bucură de un real succes, aducându-l pe român în atenția lumii aviației. Acesta revine în România unde efectuează un nou experiment pe Aeroportul Băneasa. Decide să rămână pe plaiurile natale pentru a-și perfecționa invenția.
În anul 1950 reușește să obțină un nou brevet pentru „Celula parașutată”, aceasta fiind descrisă ca „folosirea unui spatar curb de glisare pentru ejectarea cabinelor, fie pe jos, fie pe sus, folosirea unei cabine etanșe sau semietanșe, în functie de efectuarea zborului la anumite înălțimi, și folosirea pentru cabinele semietanșe a unui dispozitiv mecanic care să permită, în caz de nevoie, debitarea oxigenului si aerului necesare vieții“.
După un deceniu, Anastase mai obține un brevet pentru o aeronavă de transport care avea încorporată mai multe astfel de cabine catapultate. Inginerii americani au actualizat tehnologic invenția românului, transformând cabina românului într-un scaun ejectabil. Anastase Dragomir moare în anul 1966, la vârsta de 70 de ani.